טאי צ'י יאנג סטייל מבואות הסטוריים

טאי צ’י צ’ואן זו אמנות לחימה המבוססת על צ’י במקום על כוח הזרוע אך זו מבוססת על פילוסופיה. נזיר דאויסט בשם זאנג סן פנג שהיה פילוסוף ומשורר הוא האיש שלו מיוחס הטאי צ’י כאמנות לחימה רכה.

סמל הטאי צ’י מסמל את היין והיאנג. שני כוחות אלו הם מחד מנוגדים באופיים אך מאידך משלימים זה את זה, תומכים זה בזה ולמעשה אין להם קיום האחד מבלעדי השני. השפעה רבה הייתה לספר התמורות. היי ג׳ינג או I ching ושמונה הטריגרמות עליהן מבוססות שמונה תנועות היסוד בטאי צ’י נגזרו מספר התמורות. גם לכתביו של לאו טזה הייתה השפעה רבה על דרך החשיבה והפילוסופיה של זנג סן פנג. לכן לדאו דה ג׳ינג חיבורו המופלא של לאו טזה מגיע קרדיט רב על התהוות הטאי צ’י כאמנות לחימה או הגנה עצמית. המייצגת ונושאת בתוכה את הפילוסופיה על פיה העיגול חזק מן הקו. הזרימה חזקה מההתנגדות והרוח חזקה מן החומר.

זנג סן פנג נולד בשנת 1247 וחי כ 170 שנה, את ביתו לאחר נדודים רבים קבע בוו דנג שם עד היום קיים מנזר בו הנזירים הולכים בדרכו. תרגול טאי צ’י כיום פופולארי בעולם כולו אך על פי רוב לשם בריאות. ומטרת המאמר לתת תמונה רחבה על שורשי הטאי צ’י, מהות התרגול והפילוסופיה העומדת מאחוריו.

דמות מפתח נוספת הי דא מו, ידוע בשם בודהידארמה שהגיע לסין מהודו. מלבד היותו אבי הצ’אן בודהיזם דא מו שחי את העשורים האחרונים בחייו הותיר אחריו מורשת. למעשה הוא האדם שהביא לעולם את סדרות הצ’י קונג הרפואי המתקדמות ביותר. גם בעולם אמנויות הלחימה יש לדא מו קרדיט רב. לפניו עולם אמנויות הלחימה הסיניות היה נוטה ללחימה בכוח הזרוע ומשנתו של דא מו היא שהביאה לעולם את השימוש בצ’י ככלי להגנה על הגוף ואף לתקיפת היריב. ככלל כל אמנויות הלחימה הרכות נובעות ממנו. דא מו חי במנזר שאולין עד שנת מותו 560 לספירה. ההסטוריה איננה ברורה וחד משמעית אך זהו הזמן המשוער בו הוא הותרי אחריו בידי תלמידיו את משנתו.

בכדי להבין את המושג אמנות לחימה רכה מול אמנויות הנחשבות קשות נביא כמה דוגמאות. אגרוף או סאן דה יחשבו כאמנות לחימה קשה המתבססת על כוח השרירים. קראטה או נינג׳יטסו יחשו כאמנויות קשות רכות המשלבות את העבודה בכוח הזרוע הטכניקה וקיאי (מכה בעזרת אנרגיית החיות כפי שהיא נקראת ביפנית).

מנגד באגווה זנג, סגנון העגור הלבן בשאולין דרומי או סגנון הנחש יחשבו אמנויות רכות. אמנות הלחימה הרכה מכולן היא הטאי צ’י צ’ואן. שבה אין כוח מול כוח כלל. אלא אמן הטאי צ’י עושה שימוש בהגנה לצורך התקפה.

טאי צ'י מבואות הסטוריים

טאי צ'י צ'ואן פורם ארוך מסורתי 113 תנועות

לימודי טאי צ’י צ’ואן מתחילים בלימוד הפורם. זוהי למעשה קאטה המכילה רצף תנועות שלכל אחת מהן אפליקציה מעשית להגנה עצמית. הפורם המסורתי של יאנג סטייל אותו למדתי ממורי הוא בן 113 תנועות. אך יש גם מתרגלים הבוחרים להתחיל מלימוד פורם קצר, כאשר הפורם טאי צ’י הקצר ביותר הוא בן 8 תנועות.

דרך תרגול הפורם הארוך המתרגל לומד את עקרונות התנועה הנכונה בטאי צ’י צ’ואן, לומד את הצעדים ומנחי הרגליים הנכונים ולומד להעביר משקל ולהשתרש תוך כדי תנועה. זהו לימוד שדורש כמה שנים מכיוון שיש בו רבדים רבים של העמקה.

תחילה יש להפנים את סדר התנועות, את המנחי גוף העמידות והצעדים. אך זוהי אך הקליפה החיצונית של תרגול טאי צ’י. את ה״צ’ואן״ שמשמעות המילה היא אגרוף והיא למעשה אומרת אמנות לחימה. נלמד רק לאחר שהמבנה החיצוני ברור והתנועה נעשית מתוף הפנימיות בדגש על הנעת צ’י נכונה.

בדרך כלל במכללה שלנו במסגרת קורס הכשרת מורים ליאנג סטייל טאי צ’י אנו מלמדים שנה ראשונה את החצי הראשון של הפורם, בשנה השניה את חציו השני תוך העמקה באיכות ודיוק התנועה. השנה השלישית מוקדשת ללימוד אפליקציות לחימה הנגזרות מתוך הפורם.

בתחילת הדרך התלמיד מתרגל באיטיות וברכות, לכן טאי צ’י נתפס בציבור הרחב כתרגול איטי ומדיטטיבי. זהו בהחלט פן חשוב בלימוד אם תרצו שלב שאי אפשר לדלג עליו. ככל שתלמיד מתקדם לרמות מיומנות גבוהות הוא מתחיל לתרגל גם תרגול מהיר. הפקת עוצמה מתפרצת תוך שימוש בצ’י נקראת פה ג’ין. עקב המורכבות של הפורם והמיומנות הגבוהה הנדרשת כדי להפוך לאמן לחימה בדרך הטאי צ’י צ’ואן רבים מחפשים פתרונות מהירים.

אמן טאי צ’י שהגיע למיומנות גבוהה המאפשרת שימוש אפקטיבי באפליקציות הלחימה בדרך השקיע לכל הפחות עשור מחייו בתרגול. תחת הדרכה טובה ניתן ללמוד את הפורם ומיומנויות הבסיס בשלש שנים. זהו בסיס איתן ממנו ככל שנתרגל, נתאמן בזוגות מול יריב אמיתי ונתמקצע בביצוע נכון של האפליקציות הלכה למעשה כך נהפוך אמנות מופלאה זו לאפקטיבית יותר.

נציין שמעבר ללחימה בידיים ריקות יש גם מיומנות של לחימה עם מוט ארוך, חרב טאי צ’י וחרב רחבת להב. מיומנות נוספת שהיא חובה לכל תלמיד טאי צ’י היא אמנות הפושינג הנדס, על כך נרחיב במאמר נפרד.

טאי צ'י יאנג סטייל אמיר פרלמן מדגים עבודה עם כדור טאי צ'י

מה כולל מסלול הכשרת מדריכי טאי צ'י יאנג סטייל

משנת 2020 נפתח מסלול הכשרת מדריכי טאי צ’י יאנג סטייל בישראל בהדרכתו של אמיר פרלמן. במסגרת מסלול לימודים רב שנתי הסטודנטים עוברים הכשרה מקיפה ובתום כל שנה הם נבחנים על כישוריהם כדי לעבור לשלב הבא. ביצוע מדוייק של הפורם הארוך המסורתי, מיומנות בסיס בפושינג הנדס עם תנועה חופשית, בקיאות בצד העיוני הכולל את  הפילוסופיה מאחורי התרגול והמבואות ההסטוריים. הלימודים נמשכים בדרך כלל כשלוש עד ארבע שנים בהתאם לרמת ההשקעה של התלמיד וניסיונו בתחום הצ’י קונג והטאי צ’י.

לפרטים על קורס מדריכי טאי צ’י לחצו כאןhttps://www.mqgisrael.com/courses/tai-ch-instructors/

מעוניינים להתארח בשיעור? צרו קשר ותקבלו הזמנה לשיעור
בהקדם אני רוצה לבוא להכיר ולהתנסות

אמיר פרלמן וסטודנטים לטאי צ'י יאנג סטייל בביחקור במנזר במירנדה
קורס טאי צ׳י בפריסה ארצית צפון ומרכז

טאי צ׳י יאנג סטייל ישראל

מסלול לימודי תעודה המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות