טאי צ'י צ'ינה אמנות הבריחים בעולם הטאי צ'י

כמו באומנויות לחימה סיניות אחרות גם בטאי צ’י יש מסורת של טאי צ’י צ’ינה. לפני הכל נקדים ונסביר מה זה צ’ינה ומה זה אומר טאי צ’י צ’ינה. ארבעה מרכיבים חייבים להיות חלק מכל אומנות לחימה על מנת שהיא תהיה שלימה ואפקטיבית והם: בעיטות, שימוש בידיים לתקיפה, הטלות או הוצאת היריב משיווי משקל ובריחים או כפי שהסינים מכנים אומנות זו צ’ינה.

צ’ינה הנה חלק ממסורת הלחימה של לוחמי שאולין עוד מהמורשת של בודהידארמה. נמצא אותה בג’ודו, ג’יג’יטסו, נינג’יטסו ועוד. אז מה מייחד את הטאי צ’י צ’ינה? התשובה פשוטה, הבריחים נגזרים מתוך אמנות הפושינג הנדס. מתוך תנועות ההגנה או ההכלה של כוח היריב אנו מנצלים את התנועה ההגנתית באופיה כדי ליצור התקפה או כדי לשלוט ביריב ולהכניע אותו.

מורי מאסטר יאנג נהג לכנות את הכנעת היריב בדרך זו אקט של רחמים (an act of mercy) מדוע?  מפני שבדרך זו אנו יכולים לעצור את הקרב מבלי לפגוע ביריב דבר שהוא בלתי נמנע כאשר אנו מכים חזרה באמצעות הידיים או הרגליים.

צ'ינה נגזרת מתוך הקאטה הארוכה המסורתית

כאשר אנו רואים מתרגלי טאי צ’י מבצעים באיטיות מדיטטיבית את הקאטה המסורתית הארוכה קשה למתבונן להבחין בכל האפליקציות לחימה או הגנה עצמית החבויות בה. הלכה למעשה כמעט בכל תנועה בפורם יש גם אפליקציה של צ’ינה או בריח. לפעמים הבריח רק משמש על מנת ליצור ״פתח״ קרי מצב המהווה יתרון על מנת לתקוף. במקרים אחרים הבריח נועד לסיים את הקרב.

.יש מאות טכניקות בארסנל של טאי צ’י צ’ינה. האמת היא שאין אף מאסטר ששולט בכולן. אני אישית מיומן באולי עשרה אחוזים מהטכניקות אותן למדתי ממורי. באומרי מיומן המשמעות היא שאלה טכניקות שיושבות טוב בידיים ובעיניים עצומות נוכל לתפוס אותן מהאויר תוך כדי תנועה מהירה של לחימה. חשוב לכור כי צ’ינה יעילה אך ורק כאשר היא מפטיעה את היריב. כאשר אנחנו יודעים מה הבריח אותו היריב מנסה לעשות קל לשנות זווית ולנטרל את יעילותה.

כמובן שבעודנו לומדים טכניקה חשוב להתאמן לאט בזוגות, יש חשיבות רבה להבנת האנטומיה, מבנה המפרקים, הגידים והשרירים. למעשה לימוד ותרגול צ’ינה זהו אולי הדרך הטובה ביותר ללמוד אנטומיה אולי טיפה כואבת אך הידע מוטמע דרך הכאב באופן בלתי אמצעי. אציין כי כל עוד התרגול נעשה באופן זהיר ואחראי כמעט ואין פציעות והמתיחה למעשה מאוד מועילה למפרקים ולגידים.

התמונות מצד שמאל הן מתוך סמינר צ’ינה עם מאסטר יאנג במירנדה. את אומנות הטאי צ’י צ’ינה אנו מלמדים במסגרת השנה השלישית של הלימודים במסגרת קורס טאי צ’י להכשרת מורים של המכללה הישראלית לאומנויות פנימיות.

מידי שנה מתקיימות סדנאות עבור מתרגלים שמעבר לתרגול טאי צ’י לשם בריאות חשוב להם ללמוד ותרגל את אומנות הלחימה הרכה ולשמר את המסורת העתיקה של צ’אנג סאן פנג. טאי צ’י הנה אומנות לחימה אפקטיבית מאוד בידי אדם מיומן. לפרטים ולהרשמה לסדנת טאי צ’י צ’ינה הקרובה בקרו בעמוד הסדנאות צ’י קונג טאי צ’י וניי גונג באתר המכללה.

טאי צ'י צ'ינה אמיר פרלמן מדגים
טאי צ'י צ'ינה אמיר פרלמן ומאסטר יאנג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן